Lystfiskere som målgruppe
Lystfiskere er generelt en rigtig stor befolkningsgruppe. Alene i Danmark skønnes det, at mellem 17-18 pct. af alle danskere mellem 18 og 65 år har været på fisketur inden for det seneste år. Det svarer til 616.000 danskere! Disse tal stammer fra Ministeriet fra Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, som i 2010 udarbejdede en rapport: Lystfiskeri i Danmark. Du kan læse hele rapporten her.
Undersøgelsen viste bl.a. også at den gennemsnitlige fisker er på fisketur 10 gange om året og at 1 ud af 20 lystfiskere er af sted med fiskestangen næsten en gang om ugen!
Effekten på den danske økonomi er heller ikke til at tage fejl af. I 2008 kunne det samlede forbrug af lystfiskere gøres op til 2,85 mia. kr., hvoraf ca. en femtedel skyldes udenlandske fiskere, der besøger Danmark.
Men lystfiskere er også en meget bred gruppe, med mange forskellige indgangsvinkler til, hvordan de dyrker deres hobby, og hvilken form for information, de efterspørger, og ikke mindst hvordan de finder den. Derfor er en indgående forståelse af målgruppen afgørende for succes.